Vietnam

17-10-2014

Vietnam een superbestemming.

Van 10 sept. t/m 2 okt. ben ik op reis geweest naar Vietnam. Krooder Reizen organiseert aankomend jaar een groepsreis naar dit mooie land en ik ben alvast gaan kijken om de puntjes op de i te zetten. We hebben de hotels bezocht, de restaurants getest en de excursies ervaren.

Er wonen heel erg veel mensen in Vietnam en dat is de eerste dagen echt goed te merken.
Hanoi, de stad waar we aankwamen, is een oude stad vol met kleine straatjes en nog voller met brommertjes. Het is een sport om de weg over te steken maar er zijn tactieken voor!

Het Ho Hoan Kiem meer ligt midden in de stad en is een oase van rust. De tempel op het eiland is favoriet bij de lokale bevolking.
Typisch voor Hanoi is dat de straten genoemd zijn naar de oude ambachten. Zo is er een papierstraat, zijdestraat en schoenstraat. Dus heb je wat nodig, je weet je waar je moet zijn! Deze winkels zijn allemaal gecentreerd in één straat.

De literatuur-tempel van Confucius is zeker de moeite waard en ook de one-pillar pagode is bijzonder.

Na enkele dagen in deze stad te zijn geweest, zijn we op weggegaan naar de bergen.
We hebben geluncht in een lokaal restaurant in Mai Chaiu.
De bevolking bestaat voornamelijk uit etnische Thaise mensen die al heel lang geleden vanuit China naar Vietnam zijn gevlucht.

In deze omgeving vind je vele mooie groene rijstvelden waar de ossen nog door de rijstvelden lopen. Ook zie je veel rieten hoedjes in de velden.

De volgende halte is Ninh Binh. Deze plaats staat bekend als ‘Halong Bay on the land’
We hebben een boottocht gemaakt door dit bijzondere gebied en genoten van al het moois.

Daarna zouden we naar Halong Bay gaan maar een typhoon gooide roet in het eten.
De boten varen niet en dus heeft het geen zin om daar naartoe te gaan.
We hebben direct onze plannen gewijzigd en hebben een dag eerder de vlucht naar Hué genomen. Voordat we met de vlucht vertrokken hebben we eerst nog de zijdewijk Puc bezocht en hebben genoten van een heerlijke lunch.

Hué is een keizerlijke stad. Het is geen grote stad maar er is toch voldoende te doen. Allereerst maken we een boottocht over de Perfume River. We hebben de Thien Mu Pagode bezocht, echt heel mooi met de omliggende gebouwen. De oude verboden stad is ook zeker de moeite waard. ’s Avonds zijn er avondmarkten.

Van Hué naar Hoi An gaan we via een supermooie weg, de Wolkenpas. Bij helder weer kun je ver kijken. Hoi An is kleiner dan Hué en schilderachtig. ’s Avonds is het hele stadje verlicht en hangen er overal mooie zijden lampionnetjes. Vele bruidsparen maken hier hun trouwfoto’s.

We hebben ook gebruik gemaakt van de trein. Deze gaat erg langzaam en moet wel vaker stoppen vanwege het enkelvoudig spoor. Je hebt dan vanuit je coupé de gelegenheid te genieten van het landschap. Een aparte ervaring.

Na aankomst zijn we naar ons strandhotel gegaan in Qui Nhon. Ons hotel was super en de zonsopgang was de moeite waard om je bed voor uit te komen. We hadden bijna het hele strand voor ons alleen en hebben genoten van de heerlijke gerechten in het restaurant.

Vanuit hier met de vlucht naar Ho Chi Minh. De hoofdstad is nog groter en drukker dan Hanoi. De straten zijn echter ruimer van opzet waardoor het niet zo druk aanvoelt (of zijn we er inmiddels al een beetje aan gewend?)

De volgende dag gaan we direct door naar de Mekong Delta. We rijden eerst een stuk per bus en daarna stappen we over in de boot die ons naar het hotel vaart.
Tijdens deze 3 dagen fietsen we langs dorpjes, nemen kleine pondjes over de rivier, krijgen les in het snijden van groentes (echt heel kunstig!) en leren hoe we loempiaatjes moeten maken. Ook gaan we op bezoek bij een snoepfabriekje en een stenenfabriek.
In beide fabriekjes wordt alles nog met de hand gedaan.

De laatste dagen verblijven we in Ho Chi Minh City en bezoeken de Cu Chi tunnels.
Dit is een stuk geschiedenis waar je stil van wordt en wat heel indrukwekkend is.

Nog even de laatste aankopen doen voordat we weer naar huis vliegen.

Dit was onze reis in vogelvlucht.